pátek 10. srpna 2018

Mimo mysl i tělo

Trpké začátky


,,Dneska dáme Jacobsona" pronesl klidným hlasem Roman. Vůbec jsem nevěděla co je relaxace a už vůbec ne nějaký Jacobson,jediný relax co jsem znala,byl ten u televize 😄 Házela jsem okem po ostatních abych věděla co mám dělat,vzala jsem si jednu z podložek na cvičení  a lehla si. Tvrdá zem tlačila a mě to vůbec nepřipadalo natolik pohodlné abych dokázala jakýmkoliv způsobem vypnout. Roman zapojující přehrávač si hrál s jedním z obalů od CD a já už jen stihla nasucho polknout. ,,Potom pro mě přijďte" dodal a zmizel za dveřmi.
Zaposlouchala jsem se do hlasu který vycházel z přehrávače,radil mi uvolnit se,zhluboka dýchat...později jsem poznala že Jacobsonova metoda je progresivní relaxace,tudíž jde o vypětí a následovně naprosté uvolnění svalů.
Nebavilo mě to. Z kazeťáku vycházely neustálé "příkazy" o tom,co mám na svém těle  napnout a co uvolnit,nebylo mi to příjemné a rozčilovalo mě to. Celá relaxace trvala do 20 minut. Moje jediné přání bylo - Už nikdy víc Jacobsona prosím.

Nadějný průběh


Dny utíkaly a blížil se první víkend. Terapie probíhala jen všední dny. Prokousávala jsem se tím a začínala zjišťovat,co mi pomáhá a co ne. Spoustu lidí si myslí že na psychiatrii dostanete antidepresiva které do vás budou cpát a toť vše. Omyl! Veškerý personál nám stále opakoval,ať nespoléháme pouze na léky,že musíme pracovat na "vyřešení problému" (zjednodušeně řečeno) který nám způsobuje takový stav,díky kterému je nutné právě zmiňovaná antidepresiva brát.  Vraťme se ale k relaxacím. Jednoho dne přišla Dáša, oproti ostatním terapeutům postarší dáma. Čišel z ní neuvěřitelný klid. Byla to přesně taková žena,jakou si představím když se řekne "terapeut,psycholog,psychiatr". Trvalo mi několik dní než jsem zjistila že právě ona je ta,které patří hlas z kazeťáku. Ten den jsem zažila svůj první Autogenní trénink. Tahle relaxace je o něco náročnější,je založena na poznatcích, prvcích jógy a hypnózy. Navozuje se při ní pocit tíhy,tepla,dostatečného dechu,klidného tepu,tepla v krajině břišní a příjemného vánku na čele. Všechny tyhle pocity Vám relaxace přivodí pokud ji zvládnete 😊  Aby jste chápali, probíhá to tak, že ležíte na podložkách,terapeut sedí v místnosti s Vámi a klidným hlasem např. říká :

,,dominantní* ruka je teplá" 
,,obě ruce jsou teplé" 
,,cítíme teplo,v krajině břišní" 
,,nad čelem,cítíme příjemný,osvěžující vánek"

( věty se opakují několikrát po sobě a je mezi nimi chvíle ticha)

Zní to bláznivě že? 😄  Ale ono to již zmiňované pocity vážně přivodilo!

* dominantní ruka je ruka kterou píšeme.


Sladký konec 

Terapeutka Dagmar stále přidávala a přidávala. Vždy bylo v její relaxaci něco nového co mou duši div nepohladilo.  Mezi moje oblíbené patřilo např.uvědomování si své osoby v prostoru i čase. Se zavřenýma očima si představit,kde v prostoru ležíte,kde je okno,kde jsou dveře, jakou mají barvu. Jazykem posunout v ústech a zamyslet se nad tím co jsem dnes jedla..
Jednou jsem se ale dostala do naprostého stavu nevědomí. Stávalo se že někdo ze skupiny občas při relaxaci z únavy usnul. Tohle ale nebyl spánek,byl to neskutečný rauš který nedokážu popsat😄🙆  A jak už je v názvu "trénink" vše je jen o zkoušení,proto pokud Vám relaxovat prozatím nejde- nezoufejte,ani mě nešlo vše hned. 🙆  Dobré je začít s dechovými cvičeními a uzemňovací metodou. I já se k ní minimálně 1x denně vracím, její výhoda je,že může být prováděna kdekoliv. Třeba i v autobuse 😊 Posadíte se- rovné záda,brada mírně dolů, dlaně ke kolenům. Zapřeme si ruce o kolena a tím se ujišťujeme pevnou půdou pod nohami.  Dýcháme klidně. Relaxujeme..

Žádné komentáře:

Okomentovat

Pro koho sex je a pro koho ne?

Celoživotní vzdělávání Letošní zima byla hektická,stěhování,jedna angína střídala druhou a finance byly díky tomu dost omezené. Čím víc ...